Dzisiaj chciałam Ci pokazać, jak wygląda moja strategia organizacji poszczególnych pomieszczeń czy też poszczególnych półek, szuflad itd. Jest to praca wieloetapowa i dość mocno rozciągnięta w czasie. Uważam bowiem, że w przypadku organizacji domu nie jest wskazany pośpiech. Poza tym organizowanie to ciągły proces. Życie cały czas się toczy, ludzie i ich potrzeby zmieniają się, w życiu zachodzą różne zmiany – przeprowadzki, nowi domownicy, nowa praca itp. Dlatego tak istotne jest, by być otwartym na dokonywanie oceny i wprowadzanie zmian.

 

jak zorganizować przestrzeń w 5 prostych krokach

krok 1 – OCENA SYTUACJI

Zastanawiam się, co w danej przestrzeni i dotychczasowym systemie sprawdziło się, a co nie zdaje egzaminu, kto potrzebuje mieć do tego miejsca dostęp, co jest moim celem, jak dana przestrzeń będzie używana, czy i jak da się to uprościć.

krok 2 – PORZĄDKI

wybieram przestrzeń do porządkowania – dokładne określam, co będzie porządkowane w danym momencie – konkretna szuflada, półka czy pudełko. Zaczynam od czegoś małego, by w miarę szybko zobaczyć postępy i nabrać rozpędu do dalszej pracy.

wyznaczam czas – nie przesadzam z ilością czasu przeznaczoną na porządki. Krótkie sesje są dla mnie bardziej motywujące – 15 minut dziennie to nie jest dużo, ale to zaskakujące, jak dużo jestem stanie zrobić w tym czasie. Czasu (10, 15 czy 30 minut) pilnuje zwykły czasomierz w telefonie.

sortuję posiadane rzeczy – wyrzucam zbędne lub popsute rzeczy, odkładam rzeczy, które powinny znaleźć się gdzie indziej oraz te, które mogę naprawić, oddać lub sprzedać. Zostawiam jedynie te, które chcę zostawić i które są mi niezbędne.

sprzątam – wycieram kurze, myję szafki, półki itp.

To idealna kolejność – najpierw pozbywasz się rzeczy, a następnie sprzątasz. Jaki cel miałyby porządki przed pozbyciem się tych wszystkich rzeczy, których już nie potrzebujesz. Byłaby to jedynie strata czasu i energii.

krok 3 – ORGANIZACJA

grupuję rzeczy podobne z podobnymi – teraz wiem, co mam i ile tych rzeczy mam.

Jeżeli przechowujesz podobne rzeczy razem, będziesz wiedzieć, kiedy coś będzie wyczerpywać się lub kończyć. Będziesz wstanie iść w jedno miejsce i znaleźć to, czego właśnie potrzebujesz, a po zakończeniu używania łatwo je odłożysz na miejsce.

szukam najlepszego miejsca do przechowywania

Co warto wziąć pod uwagę:

  • rzeczy często używane trzymaj pod ręką

  • rzeczy rzadziej używane mogą być nieco bardziej ukryte

  • czy preferujesz otwartą czy zamkniętą przestrzeń do przechowywania

  • kto będzie korzystał z danej przestrzeni i czy może z niej w łatwy sposób skorzystać

  • trzymaj rzecz tam, gdzie będą użytkowane

znajduję sposób przechowywania – w pierwszej kolejności szukam w domu przedmiotów, które mogę wykorzystać do przechowywania. Dopiero potem ewentualnie dokupuję odpowiednie produkty, które sprawią, że dana przestrzeń będzie funkcjonalna.

Co jeszcze może pomóc:

  • zmierz daną przestrzeń, tak byś wiedziała, jakie ma wymiary – ułatwi to poszukiwania
    i zakupienie potrzebnych akcesoriów

  • zostaw trochę wolnej przestrzeni – będzie Ci łatwiej sięgnąć po potrzebną rzecz

  • użyj takich produktów, które są ładne i łatwe w użytkowaniu – jest bardziej prawdopodobne, że będziesz chciała z nich korzystać (a tym samym łatwiej Ci będzie utrzymać porządek)

  • dopasuj system przechowywania do wystroju wnętrza

  • użyj takich rozwiązań do przechowywania, które maksymalizują posiadaną przestrzeń

dodaję etykiety – ich celem jest wytyczenie miejsca na rzeczy, tak by wracały tam po użyciu.

kroki 4 i 5 – ŻYCIE I EWALUACJA

Mam już uporządkowaną i zorganizowaną przestrzeń. To jeszcze nie koniec pracy. Teraz nadszedł czas na wypróbowanie danego rozwiązania w zwykłym codziennym życiu, a potem na ewentualne wprowadzenie poprawek.

Nie ważne ile osób mówiło, że jest to idealny sposób, który w ich przypadku się sprawdził. Tylko w jeden sposób możesz przekonać się o tym, czy jest to idealne rozwiązanie dla Ciebie. Zastosuj w praktyce to, co właśnie zorganizowałaś.

Przez miesiąc wypróbuj dane rozwiązania organizacyjne w praktyce, a następnie dokonaj ewaluacji, czyli oceny (co się sprawdziło, co wymaga ulepszenia itp.) i wdróż poprawki, jeśli jest to konieczne.

 

I co myślisz o moim sposobie na organizację?